Ekologia szeroko rozumiana jest tematem coraz częściej poruszanym również przez zwykłych konsumentów. Społeczeństwa zachodnie wciąż jednak tkwią w głębokim konsumpcjonizmie, a wpływ na to mają także producenci ubrań. Na szczęście w ostatnich latach w branży modowej zauważalny jest trend większego poszanowania środowiska naturalnego. Kluczowe staje się lansowanie lepszych nawyków zakupowych, ale w grę wchodzą także bardziej ekologiczne technologie produkcyjne. Dzięki nim właśnie można zniwelować w pewnym zakresie negatywne następstwa wytwarzania ubrań.
Moda – trendy w konsumpcji
Przed branżą modową jest na pewno obecnie bardzo duże zadanie. Tak jak przez lata z powodów czysto biznesowych generowane były potrzeby w zakresie kupowania nowych ubrań, tak obecnie trend ten musi być w pewnym sensie i w pewnym zakresie odwrócony. Zauważmy, że branża modowa to przecież nie tylko i wyłącznie producenci, ale także cała masa projektantów mody, którzy z tymi producentami współpracują oraz recenzenci, a także influencerzy. Ci ostatni mają obecnie dzięki mediom cyfrowym ogromny wpływ na kształtowanie postaw konsumenckich. Nie bez powodu firmy modowe bardzo chętnie z nimi współpracują.
Wytwarzanie pozytywnych zachowań konsumenckich
Na szczęście świadomość ekologiczna ogarnia umysły wszystkich osób, które działają w szeroko rozumianej branży modowej. Do ogólnej świadomości dociera w końcu, jak dużo potrzeba wody, aby na przykład wyprodukować jedną bawełnianą koszulkę. Warto też wspomnieć, że sektor odzieżowy odpowiada za 10% globalnej emisji tlenku węgla. Chodzi więc o efekt cieplarniany. Poza tym w produkcji tkanin używa się barwników. One potem zanieczyszczają rzeki. Uwalniają się na przykład podczas prania. Dlatego też coraz częściej mówi się o zrównoważonym rozwoju. W sklepach możemy znaleźć częściej odzież ekologiczną. Ma ona odpowiednie oznaczenia świadczące o przyjazności danego producenta wobec środowiska naturalnego.
Zrównoważony rozwój i recykling
Firmy odzieżowe w swoich planach biznesowych na pierwszym miejscu umieszczają obecnie zrównoważony rozwój. Dzięki większej świadomości konsumentów, którzy poszukują coraz częściej ubrań wyprodukowanych ekologicznie, znane marki czują się odpowiedzialne za produkcję ubrań przyjaznych środowisku. Wykorzystuje się więc w procesach produkcyjnych materiały, które mogą być poddane recyklingowi. Poza tym bardzo szczegółowo weryfikowani są dostawcy tkanin, a nie bez znaczenia jest także oferowanie ekologicznych opakowań. Twarde dane statystyczne mówią zresztą same za siebie. Na przykład w USA ilość produktów odzieżowych, które zawierają ekologiczną bawełnę wzrosła w ciągu 2 lat o83%. Natomiast w Wielkiej Brytanii, aż o 127%.
Chętniej kupujemy ubrania z drugiej ręki?
Interesującym zjawiskiem jest także kupowanie ubrań z drugiej ręki. Sklepów z używaną odzieżą przebywa z roku na rok. Można tam znaleźć prawdziwe modowe perełki, a wydatek będzie niewielki. Historia w pewnym sensie zatoczyła koło, jeżeli chodzi o konsumentów polskich. Część z nas pamięta przecież popularne bardzo lumpeksy, do których chodziliśmy chętnie w latach 90. Poza tym zakupy takie ułatwiają również aplikacje mobilne dedykowane do sprzedaży ubrań vintage.
Autor: Lara Mazurek
Zobacz też:
Pytanie czy w ogóle w niej się o to dba…
Trzeba by wywleć wszystkie tajemnice tej branży